عضو آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

Cosmetic Surgeon

Dr. Hooman Riazi

جراحی پلک (بلفاروپلاستی) Blepharoplasty

جراحی پلک بدون شک یکی از مهمترین و کلیدی ترین روش های درمانی برای بازیابی جوانی و شادابی صورت است. پلک ها در اثر عواملی چون بالا رفتن سن، استرس، سیگار کشیدن یا آفتاب و در مواردی نیز به علل ارثی تغییر شکل داده و حالت پف آلود، افتاده یا چروکیده پیدا میکنند. این مساله در موارد شدیدتر باعث محدودیت میدان دید فرد می شود که در این صورت، بلفاروپلاستی جنبه درمانی پیدا می کند. با جراحی پلک می توان حالت جوانی و زیبایی را به پلک ها برگرداند.  روش های نوین جراحی پلک با نتایج به مراتب بهتری همراه است و روش های قدیمی – که متاسفانه هنوز در بعضی از مراکز به کار می روند- دیگر به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

جراحی پلک فوقانی: برشی در چین طبیعی پلک داده شده و پوست و عضله اضافی برداشته می شوند. توده های چربی بیرون زده به طور محدود برداشته شده یا در مکان مناسب قرار داده می شوند (تصویر 1).

جراحی پلک تحتانی: به در روش قابل انجام است: از طریق پوست یا از داخل چشم.

برش پوستی: این برش در چین طبیعی زیر لبه پلک (درست زیر مژه ها) داده می شود (تصویر 1). چربی های اضافی در محل مناسب قرار داده می شوند تا برجستگی ها و فرو رفتگی های زیر چشم برطرف شده و حالت جوانی خود را بازیابند. همچنین در این روش می توان لیفت (بالا کشیدن) گونه را به طور همزمان انجام داد که بویژه در افراد میانسال با نتایج فوق العاده خوبی همراه است. در مواردی که به علت بالا رفتن سن یا به طور ژنتیک گوشه خارجی چشم افتادگی دارد می توان آن را بالا کشید تا چشم حالت زیباتری پیدا کند.

برش داخل پلک: در موارد محدودی که تنها چربی اضافی وجود دارد و نیازی به برداشتن پوست نیست می توان از این طریق بلفاروپلاستی انجام داد.

جراحی پلک می تواند زیربیهوشی عمومی یا بیحسی موضعی انجام شود. طول عمل پلک فوقانی حدود یک ساعت و پلک تحتانی بسته به وسعت عمل متغیر و کمی طولانی تر است.

قبل از عمل:

انتظارات خود را از عمل جراحی به صورت واضح با پزشک معالج مطرح کنید. در صورت ابتلا به هر گونه بیماری چشمی مانند خشکی چشم، آب مروارید، گلوکوم، سابقه جراحی چشم، استفاده از لنز و غیره پزشک خود را مطلع کنید. از یک هفته قبل از عمل از مصرف آسپیرین، بروفن، ناپروکسن و داروهای مشابه و نیز ویتامین E، مولتی ویتامین و داروهای گیاهی خودداری کنید. ضمنا اگر سیگار می کشید 6 هفته قبل از جراحی ترک کنید.

بعد از عمل:

شما همان شب عمل یا حد اکثر صبح روز بعد مرخص می شوید.

تورم و کبودی دور چشم به طور طبیعی بعد از عمل دیده می شود. در عرض 2 تا 3 هفته بهبودی قابل توجه داریم ولی بهبودی کامل ممکنست تا چند ماه طول بکشد.

بعد از جراحی لازمست در حالت نیمه نشسته استراحت کنید. از خوابیدن به پهلو اجتناب کنید. کمپرس سرد به طول 20 دقیقه و به طور متناوب تا 36 ساعت اول استفاده کنید. داروهای تجویز شده از جمله قطره و پماد چشمی را طبق دستور مصرف کنید.

بعد از 48 ساعت می توانید دوش بگیرید ولی از باز کردن آب با فشار روی سر خودداری نمایید.

لازمست در چند هفته اول از آفتاب دوری کنید. در هنگام خروج از خانه حتما عینک آفتابی بزنید.

تا 2 هفته از لنز چشمی استفاده نکنید.

از زور زدن و ورزش تا چند هفته پرهیز کنید.

چشمان خود را تا چند هفته نمالید.

از مصرف آسپیرین، بروفن، ناپروکسن و نظایر آنها و نیز سیگار کشیدن تا چند هفته خودداری کنید.

شما می توانید بعد از 1 تا 2 هفته به سر کار خود برگردید.

در اکثر بیماران نتیجه جراحی پلک به صورت طولانی باقی می ماند. گروه اندکی ممکنست بعد از چند سال مجددا دچار افتادگی پلک شوند.

عوارض بعد از عمل:

-عدم تقارن: اغلب به علت ورم، کبودی یا خوابیدن به پهلو ایجاد می شود. گاهی نیز به علت عدم تقارن تشخیص داده نشده قبل از عمل مثل پتوز (افتادگی پلک) خفیف است. معمولا این حالت طی 8 هفته اول از بین می رود. اگر بعد از این مدت باقی ماند نیاز به بررسی بیشتر دارد، اگر چه در اکثر موارد نیازی به جراحی مجدد نیست.

-تغییر دید و دو بینی: اغلب موقتی و ناشی از ادم و هماتوم است. بلافاصله بعد از عمل به علت پمادهای چشمی استفاده شده تاری دید طبیعی است.

-خونریزی پشت چشم (Retrobulbar Hemorrhage): خطرناکترین عارضه جراحی پلک است که در صورت عدم درمان فوری می تواند باعث کوری شود. علامت آن درد شدید کره چشم است که در صورت بروز باید فورا به پزشک خود مراجعه کنید تا مورد معاینه و در صورت لزوم درمان قرار گیرید.

-لوچی چشم: می تواند ناشی از آسیب به عضلات حرکتی چشم باشد. اغلب موقتی است و در عرض چند هفته از بین می رود. در صورتی که پس از این مدت باقی ماند نیاز به درمان دارد.-

-ورم قرنیه: شایعترین عارضه جراحی پلک است. این عارضه با بالا نگه داشتن سر، کمپرس سرد و گاهی ماساژ ملایم برطرف می شود. در صورت باقی ماندن، پزشک معالج برای شما قطره چشمی تجویز خواهد کرد.

-خشکی چشم: با سوزش، احساس جسم خارجی، پلک زدن مکرر و اشک ریزش مشخص می شود. در کسانی که از قبل خشکی چشم داشته اند این حالت ممکنست با بلفاروپلاستی تشدید شود. در صورت بروز لازمست از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.

-افتادگی پلک

-عفونت

بعضی از عوارض فوق در صورت تداوم نیاز به جراحی مجدد پیدا می کنند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر سریعا با پزشک معالج خود تماس بگیرید:

-درد قابل توجه چشم
-خونریزی قابل توجه